اهمیت تهیه گزارشات سازمانی

اهمیت تهیه گزارشات سازمانی

یکی از مهمترین پارامترها در سازمان‌ها، شرکت‌ها و … گزارشات سازمانی هستند. گزارشات اغلب در بر دارنده‌ی اطلاعات بسیار ضروری و مهمی هستند که فارق از اینکه سازمان، شرکت و یا موسسه کوچک یا بزرگی را در اختیار دارید؛ نقش بسزایی را در چگونگی عملکرد سازمان، دارند

گزارشات سازمانی در انواع درون سازمانی و برون سازمانی برای سنجش عملکرد سازمان، دسته بندی شده‌اند. هر کدام از این گزارشات، اهداف خاص و مشخصی را دنبال می‌کنند. با در نظر گرفتن اینکه مدیران یک مجموعه یا سازمان بر اساس این گزارشات، اقدام به اخذ چه تصمیماتی می‌کنند، می‌توان به اهمیت آنها پی برد. لذا نحوه‌ی تهیه و همچنین ارائه‌ی دقیق آنها، بسی حائز اهمیت خواهد بود.

 

موارد استفاده از گزارشات سازمانی

موارد استفاده از گزارشات سازمانی

گزارش‌ها اغلب از رده‌های پایین سازمانی، اطلاعاتی را به رده‌های بالاتر انتقال می‌دهند. از این رو می‌توانند به عنوان: وضعیت عملکرد نیز مورد ارزیابی قرار بگیرند. امروزه تمامی فعالیت‌های سازمانی و عملکردهای کارکنان و … با تهیه گزارش‌های مناسب به رده‌های بالاتر انتقال داده‌ می‌شوند. از این رو می‌توان گفت که: گزارشات می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در پیشبرد اهداف سازمان‌ها داشته باشند.

 

انواع گزارش‌های سازمانی کدامند؟

انواع گزارش‌های سازمانی کدامند؟

همانطور که در ابتدا ذکر شد این گزارش‌ها به دو دسته‌ی دورن سازمانی و برون سازمانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هر کدام از آنها نقش مهمی در سازمان‌ها ایفا می‌کنند.

  1. گزارشات درون سازمانی: این گزارشات با توجه به نیاز مدیران، تهیه و تنظیم خواهند شد. اغلب تهیه آنها به صورت ماهانه صورت می‌پذیرد. از جمله این گزارشات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • گزارش پیشرفت پروژه ها
  • گزارش وضعیت مالی پروژه ها
  • گزارش مشکلات و موانع
  • گزارش عملکرد پرسنل
  • گزارش وضعیت ریسک های سازمانی
  • گزارش خرید
  • گزارش فروش
  • گزارش کالاهای در جریان ساخت
  • گزارش بهای تمام شده‌ی کالای ساخته شده
  • گزارش وضعیت کالاهای انبار
  • گزارش مصرف مواد
  • و …
  1. گزارشات برون سازمانی: اغلب این گزارشات مورد استفاده‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی سهامدار و یا کارفرمایان پروژه ها و یا مشتریان سازمان قرار خواهند گرفت. از جمله انواع این گزارش ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • گزارش وضعیت پروژه ها
  • گزارش موانع پیشرفت پروژه ها
  • گزارش سود و زیان
  • گزارش‌ تقسیم سود
  • ترازنامه
  • گزارش بهای تمام شده‌ی کالای فروش رفته
  • و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *