پورتال سازمانی یک چالش پرکاربرد در سازمانهای مختلف است.
به جرات میتوان گفت که: یکی از کاربردیترین سیستمها در IT پورتالهای سازمانی هستند. پورتالها بر سه پایه اصلی و مهم استوار هستند.
- انطباق پذیری
- اختصاصی کردن
- یکپارچه سازی
این پورتالها در بر دارندهی اجزا خاص و مهمی هستند. یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهندهی این پورتالها، محتواها میباشند. محتواها بر اساس اصول و قواعد خاصی طراحی و تولید خواهند شد.
به طور کلی میتوان گفت که این پورتالها مجموعهای از اطلاعات در وب سایتهای اینترنتی هستند که پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران برای ادامه فعالیت سازمانها، خواهند بود.
از کاربرد پورتال سازمانی چه میدانید؟
شاید این سوال نیز برای شما پیش آید که هدف از استفادهی پورتال سازمانی در یک مجموعه چیست؟!
از کاربرد پورتال سازمانی در شرکتها و کسب و کارهای مختلف، می توان به موارد بسیار زیادی اشاره کرد.
قریب به اتفاق سازمانها و کسب و کارهای موفق اقدام به بهره برداری از این سیستم برای دستیابی به اهداف بزرگ خود نمودهاند. از جمله کاربرد این سیستم در کسب و کارهای مختلف، میتوان به:
- قابلیت دسترسی و پردازش عملیات با اشتراک گذاری اطلاعات، یکپارچگی و گردش کار در سازمانها
- سهولت در برقراری ارتباط سازمانها، مشتریان و غیره
- افزایش سطح فعالیت سازمانها برای جلب رضایت مخاطبین
- سهولت در انجام امور مشتریان با بهره برداری از فرمهای الکترونیکی، بیانیههای سازمانی و اعلام اخبار
- قابلیت دسترسی به خدمات سازمانی یکپارچه در هر نقطه، با استفاده از مرورگرها
- سهولت در دسترسی از طریق دستگاههای متفاوت مانند: تبلت، تلفن همراه و غیره
این سیستم امکانات فوق العادهای را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. تا جایی که کاربران میتوانند به تمامی اطلاعات سرویسها، هشدارها و غیره به صورت یک زیرساخت یکسان در بسترهای:
- اینترنت
- اینترانت
- اکسترانت
و غیره، دسترسی داشته باشند.
راهنمایی برای استفاده:
زمانی نیاز مخاطبین به استفاده از پورتال سازمانی خود نمایی میکند که سازمانها نیازمند بهره برداری از:
- مدیریت اطلاعات
- مدیریت فرآیندها
- ارائهی خدمات به صورت آنلاین
و… باشند.
در این سیستمها میتوان شاهد مجموعهای از نرم افزارهای کاربردی بود که قابلیتهای بسیار زیادی را برای کسب و کارها در بر دارد. این نرم افزارها امکان ذخیره سازی اطلاعات در داخل و خارج از سازمان را مهیا میکنند. در این صورت مدیران میتوانند با تصمیم گیری آگاهانه، اطلاعات مورد نیاز از سازمان را در اختیار مخاطبین قرار دهند.
این سیستم به سازمانها کمک میکند که بتوانند فرآیندها و خدمات خود را یکپارچه نموده و آنها را بهبود ببخشند. در این صورت سازمانها با سرعت و سهولت بیشتری به موفقیتهای بزرگ، دست خواهند یافت.