منظور از BI چیست؟! آیا از نقش آن در سیستم مدیریتی آگاهی دارید؟! Business Intelligence همان هوش تجاری است که کارکنان و مدیران یک پروژه را برای اخذ تصمیمات آگاهانه، همراهی میکند. در این فرایند میتوان شاهد ارائهی اطلاعات بسیار دقیق و همچنین تجزیه و تحلیل دادهها با دقت بسیار بالا، بود. این فرایند مزایای فوق العادهای را برای شرکتها، موسسات، سازمانها و … در بر دارد. لذا برای دستیابی به اهداف بزرگ تجاری، استفاده از این فرایند، امری هوشمندانه تلقی میگردد.
مزایای استفاده از BI (هوش تجاری) در کسب و کار
مهمترین هدف برای استفاده از BI، هدایت و اتخاذ تصمیمات تجاری کاربردی است. در این صورت کاربران و مدیران میتوانند با تحول شگرف و باور نکردنی در کسب و کار خود، مواجه گردند. از جمله مزایای آن میتوان به:
- افزایش درآمد
- کاهش چشمگیر هزینهها
- بهبود کارایی عملیاتی
- پیشی گرفتن از رقبای تجاری در زمینههای مختلف
- تجزیه و تحلیل ساده دادهها
- برنامه ریزی، گزارشدهی و تحلیل سریع دادهها
- برنامه ریزی، گزارشدهی و تحلیل دقیق دادهها
- اتخاد تصمیمات هوشمندانه و تجاری ارزشمند و مفید
- بهبود عملکرد موسسه، شرکت و یا سازمان بر اساس دانش تجاری
و … اشاره کرد. با وجود این مزایا، بسیاری از موسسات، شرکتها و … در حال دستیابی به ابتکارات جدید و هوشمندانهای از هوش تجاری هستند.
بررسی عملکرد Business Intelligence در سازمان یا شرکت
اما نکته قابل توجه در سازمانها و شرکتها، نحوهی عملکرد و چگونگی کار BI در این مراکز است!! عملکرد هوش تجاری فراتر از نرم افزارها است. در این فرایند، دادههای حاصل از عملکرد یک سازمان، جمعآوری، تجزیه و تحلیل خواهند شد. لذا میتوان گفت که: زیر ساخت اداری و فنی سازمان و شرکت و … بر اساس عملکرد BI برنامه ریزی خواهند شد.
ابزارهای مورد استفاده در این فرآیند بسیار متنوع و گسترده هستند. انواع نرم افزارها، انواع ابزارهای مناسب برای داده کاوی، انواع سیستمهای پردازشگر و … در این فرایند مورد استفاده قرار خواهند گرفت. به طور کلی این فرایند به پنج بخش اصلی تقسیم بندی میشود.
- جمعآوری دادهها (استخراج دادهها و اطلاعات مفید از منابع مختلف، مانند: اسناد متنی، عکسها، تصاویر، جداول و …)
- تجزیه و تحلیل دادهها: (به این فرایند، فرایند داده کاوی نیز گفته میشود. در این فرایند شاهد خلاصه کردن اطلاعات، صحت سنجی اطلاعات، ادغام دادهها و … خواهیم بود.)
- شناخت و آگاهی از وضعیت: (تشخیص اطلاعات مفید و ترکیب آنها برای دستیابی به هدف مشخص و تعیین شده و همچنین اخذ تصمیمات دقیق و هوشمندانه.)
- برآورد ریسک: (شناخت موقعیتهای مختلف برای تصمیم گیری صحیح، ارزیابی ریسک فعالیتها و اقدامات، هزینه و … )
- پشتیبانی مفید: (این فرایند نحوهی صحیح استفاده از اطلاعات به طور هوشمندانه را پشتیبانی میکند.)