تاثیر Business Intelligence (هوش تجاری) بر روی موفقیت مدیران در سازمان‌ها

BI

هوش تجاری

Business Intelligence که به BI معروف است، همان هوش تجاری در سازمان‌ها می‌باشد.

این فرآیند مدیران و کارکنان را در اخذ تصمیمات آگاهانه و هوشمندانه، همراهی می‌کند. عملکرد آن به نحوی است که از فناوری‌های نوین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها بهره برداری می‌کند.

در این فرآیند سازمان‌ها تمامی اطلاعات مورد نیاز و داده‌های کاربردی را از سیستم‌های داخلی و منابع خارجی جمع‌آوری می‌کنند. سپس آنها به مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.

در این مرحله پس از تصویر سازی و ایجاد گزارش‌ها و داشبوردها، تصمیم‌گیری آگاهانه و هوشمندانه‌ای را برای مدیران رقم خواهد زد.

BI
BI

هدف اصلی و مهم BI در سازمان:

هدف نهایی از Business Intelligence (هوش تجاری) در یک سازمان این است که مدیران بتوانند با تصمیمات تجاری هوشمندانه:

  • درآمد سازمان را افزایش دهند
  • کارایی عملیاتی را به بهترین نحو بهبود ببخشند
  • از مزیت‌های رقابتی ایده‌آل نسبت به رقبای تجاری بهره برداری کنند

و بسیاری از مزایای دیگر را نیز تجربه نمایند. این اهداف بزرگ موجب می‌شوند که سازمان‌ها در کمترین زمان ممکن به موفقیت‌های بزرگ و قابل توجه دست یابند. به طور کلی می‌توان گفت که این فرآیند پاسخگوی بسیاری از نیازهای و خواسته‌های مدیریت است.

به نحوی که با تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات، می‌توان به پاسخ بسیاری از سوالات آتی نیز دست یافت. با این که هدف اصلی هوش تجاری، دستیابی مدیران به اطلاعات مناسب برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه است، اما این فرآیند مزایای زیادی دارد.

BI
BI

نحوه عملکرد این فرآیند چیست؟

داده‌های BI در بر دارنده‌ی اطلاعات مهم و تاریخی هستند که با نهایت دقت جمع‌آوری شده‌اند. این اطلاعات، ابزارهای BI را قادر می‌کند که بتوانند از فرآیندهای تصمیم‌گیری استراتژیک و تاکتیکی، پشتیبانی نمایند.

اگر بخواهیم به یک تعریف  مفید از عملکرد هوش تجاری در سازمان‌ها اشاره کنیم، می‌توان به به موارد زیر اشاره نمود:

  • مهمترین عملکرد این فرآیند، جمع‌آوری داده‌های خام و اطلاعات مفید فعالیت مشاغل مختلف می‌باشد.
  • در گام بعدی داده‌های جمع‌آوری شده توسط این فرآیند مورد پردازش قرار گرفته و سپس در انبارهای مناسب تعبیه شده، ذخیره می‌شوند.
  • حال کاربران می‌توانند با توجه به نیاز خود به داده‌های مناسب دسترسی پیدا کنند. همچنین آنها می‌توانند از روند تجزیه و تحلیل برای دریافت پاسخ به سوالات کسب و کار خود بهره‌برداری نمایند.

به طور کلی می‌توان گفت که: از هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و همچنین تجارت، بهره برداری می‌کنند. این فرآیند امکان دسترسی به نتایج مناسب برای کاربران از طریق تجزیه و تحلیل را فراهم می‌کند. دانشمندان و پژوهشگران می‌توانند با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها به الگوهای آینده و نقش آنها در موفقیت سازمان پی ببرند. در یک توضیح کلی از عملکرد این فرآیند می توان گفت که:

(BI پاسخگویی سوالات مهمی از قبیل چرایی رخ دادن اتفاق و پی بردن به اتفاقات پیشرو در آینده می‌باشد.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *