آیا میدانید هدف از هوش تجاری در یک سازمان چیست؟
حال که اینترنت به یک بخش اجتناب ناپذیر از دنیای مدرن مبدل شده، سازمانها نیز برای تجزیه و تحلیل دادهها از آن استفاده میکنند. در این استراتژی مدرن میتوان شاهد یکپارچه سازی دادهها و در نتیجه تجزیه و تحلیل دقیق و کاربردی آنها بود.
با بهره برداری از Business Intelligence میتوان دادهها را ذخیره و پردازش نموده و بر اساس آنها گزارشهایی را ارائه داد. در نتیجه میتوان گفت که این سیستم: تجزیه و تحلیل دادهها را به بهترین نحو انجام خواهد داد. در یک تعریف جامعتر میتوان گفت که:
هوش تجاری با داده کاوی، تجسم، شناخت و بررسی ابزارها، زیر ساختها و ترکیب بهترین شیوهها، مدیران را در اخذ تصمیمات هوشمندانه، همراهی میکند.
هوش تجاری چگونه از یک کسب و کار حمایت میکند؟
هوش تجاری (Business Intelligence) در بردارندهی طیف گستردهای از فناوریهای و روشهای مدرن برای سازماندهی، تجزیه و تحلیل دادهها و همچنین ارائه گزارشات میباشد.
اغلب از این سیستم برای پاسخ به نحوه عملکرد در یک سازمان و همچنین ارائه نتایج دقیق و هوشمندانه برای تصمیمگیریهای مفید بهرهبرداری میشود.
برای اینکه بتوانید با این استراتژی به موفقیت دست یابید، نیازمند سازماندهی دقیق و قدرتمند دادهها از ابتدا تا انتهای پروژه، میباشد. برای این سازماندهی دقیق با استفاده از سیستم BI شاهد فرآیندهای زیر خواهیم بود:
جمعآوری دادهها: دادهها را باید از کجا تهیه نمود و چگونه آنها را برای تجزیه و تحلیل مناسب، سازماندهی کرد.
ذخیره سازی دادهها: دادهها در کسب و کارها بسیار متنوع و دارای طیف گستردهای هستند. این دادهها باید در مکان مناسبی ذخیره شوند که قابلیت دسترسی ایمن و سادهای را در بر داشته باشند. در این صورت سازمان به راحتی برای اعمال تغییرات، از آنها استفاده میکند.
گزارش دهی:دادهها باید پس از تجزیه و تحلیل، به صورت دقیق گزارش دهی شوند. در این صورت مدیران میتوانند با سرعت و دقت بیشتر، دادهها را درک نموده و در تصمیم گیریهای هوشمندانهی خود از آنها استفاده کنند.
هدف کلی برای استفاده از BI:
هدف کلی برای استفاده از هوش تجاری در یک کسب و کار، ایجاد شرایط مناسب و مطلوب برای اتخاذ تصمیم هوشمندانه است.
کسب و کارهایی که از استراتژی BI استفاده میکنند، از دادههای دقیق، سازمان یافته و کامل برخوردار هستند.
از این استراتژی منحصر بفرد، میتوان برای بیان الگوهای تاریخی نیز استفاده کرد.
در این صورت مدیران میتوانند سلامت سازمان، سود و زیان، مشکلات و راههای دفع آنها و… را بشناسند. در این صورت مسیرهای موفقیت را سادهتر و سریعتر طی خواهند نمود.