نقش هوش تجاری در حمایت از یک کسب و کار چیست؟

هوش تجاری

 آیا می‌دانید هدف از هوش تجاری در یک سازمان چیست؟

حال که اینترنت به یک بخش اجتناب ناپذیر از دنیای مدرن مبدل شده، سازمان‌ها نیز برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آن استفاده می‌کنند. در این استراتژی مدرن می‌توان شاهد یکپارچه سازی داده‌ها و در نتیجه تجزیه و تحلیل دقیق و کاربردی آنها بود.

با بهره برداری از Business Intelligence می‌توان داده‌ها را ذخیره و پردازش نموده و بر اساس آنها گزارش‌هایی را ارائه داد. در نتیجه می‌توان گفت که این سیستم: تجزیه و تحلیل داده‌ها را به بهترین نحو انجام خواهد داد. در یک تعریف جامع‌تر می‌توان گفت که:

هوش تجاری با داده کاوی، تجسم، شناخت و بررسی ابزارها، زیر ساخت‌ها و ترکیب بهترین شیوه‌ها، مدیران را در اخذ تصمیمات هوشمندانه، همراهی می‌کند.

هوش تجاری
هوش تجاری

هوش تجاری چگونه از یک کسب و کار حمایت می‌کند؟

هوش تجاری (Business Intelligence) در بردارنده‌ی طیف گسترده‌ای از فناوری‌های و روش‌های مدرن برای سازماندهی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و همچنین ارائه گزارشات می‌باشد.

اغلب از این سیستم برای پاسخ به نحوه عملکرد در یک سازمان و همچنین ارائه نتایج دقیق و هوشمندانه برای تصمیم‌گیری‌های مفید بهره‌برداری می‌شود.

برای اینکه بتوانید با این استراتژی به موفقیت دست یابید، نیازمند سازماندهی دقیق و قدرتمند داده‌ها از ابتدا تا انتهای پروژه، می‌باشد. برای این سازماندهی دقیق با استفاده از سیستم BI شاهد فرآیندهای زیر خواهیم بود:

جمع‌آوری داده‌ها: داده‌ها را باید از کجا تهیه نمود و چگونه آنها را برای تجزیه و تحلیل مناسب، سازماندهی کرد.

ذخیره سازی داده‌ها: داده‌ها در کسب و کارها بسیار متنوع و دارای طیف گسترده‌ای هستند. این داده‌ها باید در مکان مناسبی ذخیره شوند که قابلیت دسترسی ایمن و ساده‌ای را در بر داشته باشند. در این صورت سازمان به راحتی برای اعمال تغییرات، از آنها استفاده می‌کند.

گزارش دهی:داده‌ها باید پس از تجزیه و تحلیل، به صورت دقیق گزارش دهی شوند. در این صورت مدیران می‌توانند با سرعت و دقت بیشتر، داده‌ها را درک نموده و در تصمیم گیری‌های هوشمندانه‌ی خود از آنها استفاده کنند.

هوش تجاری
هوش تجاری

هدف کلی برای استفاده از BI:

هدف کلی برای استفاده از هوش تجاری در یک کسب و کار، ایجاد شرایط مناسب و مطلوب برای اتخاذ تصمیم هوشمندانه است.

کسب و کارهایی که از استراتژی BI استفاده می‌کنند، از داده‌های دقیق، سازمان یافته و کامل برخوردار هستند.

از این استراتژی منحصر بفرد، می‌توان برای بیان الگوهای تاریخی نیز استفاده کرد.

در این صورت مدیران می‌توانند سلامت سازمان، سود و زیان، مشکلات و راههای دفع آنها و… را بشناسند. در این صورت مسیرهای موفقیت را ساده‌تر و سریع‌تر طی خواهند نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *