برای پیشبرد اهداف و دستیابی به موفقیتهای بزرگ در زمینهی کسب و کار، استفاده از هوش تجاری امری ضروری تلقی میگردد. به جرات میتوان گفت که: یکی از کاربردیترین و به روزترین مفاهیم در کسب و کار، Business Intelligence میباشد. فرایند BI یک فرایند منحصر بفرد بر پایه تکنولوژیهای مدرن است که برای تحلیل دادهها از آن بهره برداری میکنند. با این فرایند میتوان اطلاعات علمی دقیق و کاربردی را در اختیار مدیران، تصمیم گیرندههای اساسی، صاحبان کسب و کار و … قرار داد.
در این صورت مدیران میتوانند به راحتی از عوامل موثر در موفقیت و یا شکست خود در یک پروژه، مطلع گردند. چه بسا که استفاده از این فرایند، شناخت سود و زیان را نیز برای مدیران، فراهم مینماید. برای دستیابی به یک دید جامع و دقیق از عملکرد پروژه، استفاده از ابزارهای مناسب، بسی ضروری خواهد بود.
اهمیت استفاده از هوش تجاری در کسب و کار مختلف
آیا تاکنون به این اندیشیدهاید که استفاده از هوش تجاری در کسب و کار شما، چه اهمیتی دارد؟!؟ یکی از مهمترین المانها برای موفقیت در یک کسب و کار و پروژه، اخذ تصمیمات هوشمندانه است. زمانی میتوان از تصمیمات دقیق و هوشمندانه بهرهمند شد که اطلاعات دقیقی را در دست داشت. BI با تجزیه و تحلیل دادهها، اطلاعات دقیق و کاربردی را در اختیار مدیران قرار میدهد. اما از مزایا و اهمیت استفاده از این فناوری برجسته، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نظارت مداوم و دقیق بر روی عملکرد مختلف سازمانها و دپارتمانها در کسب و کار
- سرعت بخشیدن به تصمیم گیریهای دقیق و هوشمندانه
- شناخت تنگناهای مربوط به زنجیره توزیع، تامین و تولید و جلوگیری از بروز خسارات مالی
- کنترل هزینههای نیروی کار
- توسعه و افزایش قدرت استراتژیهای تجاری
- بهبود و افزایش بهرهوری عملیاتی و فرایندهای تجاری
- برطرف نمودن آنی و لحظهای مشکلات تجاری
- شناسایی و بهره برداری از روندهای نوظهور بازار و تجارت
- ایجاد بازار فروش بالا و در نتیجه کسب درآمد چشمگیر و قابل توجه
- ایجاد برتری نسبت به سازمانها و شرکتهای رقیب
کاربرد Business Intelligence در سازمانها و شرکتها
در صنایع و سازمانهای مختلف میتوان شاهد کاربردهای خاص و متفاوت از هوش تجاری بود. برخی از شرکتها و سازمانها از این فرایند برای:
- تحلیل ریسک
- تجزیه و تحلیل تاریخچه
- مدیریت بازاریابی
- مدیریت موجودی کالا
- مدیریت برنامهریزی برای تبلیغات و …
استفاده خواهند نمود. اما از جمله کاربرد قابل توجه و مهم هوش تجاری سازمانی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ارائهی اطلاعات دقیق و سودمند در زمینهی تجهیزات، مشتریان، وضعیت بازار، کارکنان عملیاتی و …
- حمایت از برنامهریزیهای استراتژیک و تصمیمگیریهای هوشمندانه
- نظارت بر عملکرد سازمانی و تجاری
- تشخیص و شناخت روابط در دادهها، فرایندها و الگوها
- گزارش دهی و تحلیل جامع و دقیق