اهمیت وجود مرکز مدیریت پروژهها
به نظر شما وظیفهی مرکز مدیریت پروژهها چیست؟ آیا استفاده از این مرکز در سازمانها الزامی است؟ یکی از مراکزی که در توسعه مدیریت پروژههای مختلف، مرکز تعالی شناخته میشود، مرکز مدیریت پروژههای متعدد است. هدف از شکلگیری این مرکز در سازمانها، بهبود و استقرار سیستمها و متدهای شایسته برای مدیریت هوشمندانهی پروژههای سازمانی است. اغلب در این مراکز میتوانید شاهد خدمات آموزشی، مشاورهای و بسیاری از خدمات حرفهای مناسب باشید.
در مرکز مدیریت پروژهها میتوان شاهد تخصیص و همچنین علم به کارگیری منابع برای دستیابی به اهداف مهم در مدت زمان محدود، بود. از این علم نوین میتوان به عنوان موثرترین کلید موفقیت موسسات و سازمانها در عرصهی جهانی، یاد کرد. لذا این علم به عنوان یکی از مهمترین فرایندها در تجارت جهانی و همچنین بقای سازمانها، شناخته شده است.
وظیفه مرکز مدیریت پروژهها در سازمانها چیست؟!؟
مدیران پروژه مسئولیتهای بسیار بزرگی را در بر دارند. در مرکز مدیریت پروژهها میتوان به تمامی وظایف مدیران پی برد و آنها را به بهترین نحو، به کار گرفت. از جمله مسئولیت مهم مدیران در این مرکز، عبارتند از:
- سازماندهی پروژههای متعدد
- برنامهریزی صحیح برای پروژهها
- هدایت پروژهها
- توجه به بودجه و هزینههای مورد نظر برای پروژهها
- توجه به زمانبندی صحیح اتمام پروژه
اما لازم است بدانید که وظایفی در در مرکز مدیریت پروژه برای مدیران در نظر گرفته میشود، با توجه به صنعت مورد نظر است. به این منظور که وظایف تعیین شده برای مدیر هر پروژه، متفاوت است. اما نکته حائز اهمیت در این موضوع، شناخته شدن این مرکز به عنوان یک سازمان مهم و دائمی است. این مرکز مسئولیت مهم و خطیر هماهنگ سازی و متمرکز نمودن پروژههای متفاوت سازمانی را در بر دارد.
مرکز مدیریت پروژهها نظارت کلی بر روی پروژهها را در بر دارد. به این مفهوم که استراتژی کلی پروژهها را میشناسد و تحت نظر آنها برای دستیابی به موفقیتهای بزرگ، عمل میکند. با در نظر گرفتن موضوع تفاوت گستردهی شرح وظایف در این سازمانها، نمیتوان به شرح وظایف دقیق و یکسان اشاره نمود.
طبقه بندی عملکرد این مرکز به چه نحوی است؟
اگر بخواهیم به یک برنامهی دقیق و اصولی از فعالیت این مدیران اشاره کنیم، میتوان به یک دستورالعمل خاص اشاره کرد. دستورالعملی که در بسیاری از مراکز و دفاتر مدیریت برای پروژههای مختلف، یکسان است، عبارت است از:
- مدیریت از طریق دستهبندی صحیح و دقیق اطلاعات (به این طریق که با توجه به استراتژی سازمانها، اقدام به اولویت بندی پروژهها خواهند نمود.)
- برنامه ریزی صحیح بر اساس منابع و نمونههای ابتدایی
- ذخیره سازی و نگهداری مناسب از اطلاعات پروژهها
- توجه به روشهای استاندارد سازی پروسههای متفاوت و…